Hoe verbeter je je score met de NBB clubsite.

Er worden diverse cursussen en thema lessen aangeboden met diverse onderwerpen.
Van het ene thema zal je niet veel opsteken, omdat alles al bekend is en het thema waar je het minst over weet, zal je niet erg aanspreken.
Er is een mogelijkheid om onbevooroordeeld te weten te komen waar (als paar) jullie zwakke en sterke punten zitten. En dat is dan weer te herleiden uit de uitslag op de website, NBB Clubsite onder het kopje Uitslagen.
Je zoekt de competitie op en vervolgens klik je op de zitting. Je krijgt nu de uitslag van de zitting te zien en als je op je naam klikt, krijg je het persoonlijk overzicht te zien.
Je begint met de uitschieters van de avond aan te tekenen op je persoonlijk overzicht. Dan zijn er twee mogelijkheden:

Je scoort slecht terwijl de tegenstander speelde
Haal je veel slechte scores terwijl de tegenstander speelde, dan zijn er weer twee mogelijkheden: je hebt de tegenstander een goed bod laten spelen, of je hebt belabberd tegengespeeld. Om dat te weten te komen, ga je naar de gedetailleerde frequentiestaten van die zitting. Je kunt nu zien wat er geboden is en wat er gehaald is. Als je ziet dat jouw tegenstander 3 ruiten mocht spelen terwijl bij de andere paren steeds harten in de andere windrichting werd gespeeld, weet je dat je iets te behoudend bent met bieden. Als je ziet dat iedereen in 2SA Contract zit en jij laat ze een overslag maken, weet je dat er waarschijnlijk iets verkeerd ging met tegenspelen.

Je scoort slecht terwijl je de spelende partij was
In dit geval heb je slecht afgespeeld of je bod was te hoog of in de verkeerde speelsoort.
Ook hier kan je uit de gedetailleerde frequentiestaten van de zitting kijken wat er aan de hand was. Als iedereen in 3 Ruiten contract zit en jij gaat down in 2SA, was er waarschijnlijk een kleur waar je geen dekking in had en de tegenstander vond die kleur. Als echter de tegenstander die kleur bood tijdens het bieden, ben je onvoorzichtig te werk gegaan.

Als iedereen een overslag haalt en jij speelt alleen contract, dan zijn er weer twee mogelijkheden: de tegenstander kwam goed uit en/of speelde goed tegen, of jouw speelplan was niet goed.

Uiteraard moet je nu een staatje opmaken van alle spellen waarop je slecht scoorde. Dat kan trouwens best over meerdere zittingen gaan. Als je alles consequent afturft, weet je uiteindelijk precies waar de zwakke plekken zitten en dan is het zaak om je daar eens verder in te verdiepen door er wat over te lezen, oefeningen te maken of een thema avond te volgen.

Als je precies wilt weten hoe dat in een bepaald spel is gegaan, bekijk dan de volgende keer op de club dat spel nog even en schrijf de verdeling op (kom dan wel op tijd, zodat je het kunt noteren voordat er geschud wordt). Als je er niet uit komt hoe je iets beter had kunnen doen op dat spel, dan kan je het altijd voorleggen aan een ander en vragen wat je fout deed. Vandaar dat de spelverdeling dan ook best wel belangrijk is. Tegenwoordig spelen we met computer geschudde spellen en het voordeel is dat de spelverdeling dan elektronisch bekend is en dus ook op de uitslagen site wordt gezet. Ook de uitkomst wordt vastgelegd, dus je weet al vrij veel over het spel.

Bij een volgende themales ben je beter gemotiveerd om te kiezen welk thema voor jouw situatie verbetering kan brengen en als die verbetering er dan ook komt, zal je dat meteen aan je score merken.
Terug naar het overzicht Achterkantjes